L’esdeveniment líder mundial dedicat a la Smart City o ciutat intel·ligent ha tingut lloc del 13 al 15 de novembre a la Fira de Barcelona de l’Hospitalet de Llobregat. Aquest any el SCEWC Barcelona ha celebrat la seva vuitena edició amb l’èxit que caracteritza aquest esdeveniment dedicat a les ciutats intel·ligents. L’acte ha tancat la seva vuitena edició amb més de 21.000 assistents, un 17% més que l’any passat.
Una vegada més, no han faltat al SCEWC Barcelona els principals representants nacionals i internacionals, corporacions del sector, acadèmics, inversors i investigadors. En el SCEWC Barcelona d’aquest any han participat 844 expositors, més de 400 ponents i més de 700 ciutats dels cinc continents: Amsterdam, Atlanta, Barcelona, Berlín, Brussel·les, Buenos Aires, Colònia, Estocolm, Florència, Hannover, Kobe, Melbourne, Montevideo, Moscou, Munic, Praga, San Diego, Seül, Taipei, Tel Aviv o Viena. També disposaven d’un pavelló propi països com Àustria, Alemanya, Colòmbia, Dinamarca, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Holanda, Índia, Israel, Itàlia, Japó, Noruega, Suècia, Tailàndia i els Estats Units. Un 57% del total dels assistents d’aquest any provenia de l’estranger. A més de l’esdeveniment dedicat a les ciutats intel·ligents celebrat al recinte de Gran Via, van tenir lloc simultàniament altres certàmens com Iwater, el saló sobre el cicle integral de l’aigua; Smart Mobility Congress; The Sharing Cities Summit; The C40 Talks i el Digital Future Society Forum. Barcelona, una vegada més, es revela com una ciutat que aposta per la innovació i la tecnologia.
Un programa ple d’oportunitats
Exposar al SCEWC Barcelona suposa adquirir coneixements en conferències de gran nivell, dirigides per més de 300 ponents experts en smart cities, sostenibilitat i planificació urbanística, entre altres. Permet descobrir les últimes novetats de la indústria i exposar, provar i experimentar solucions en temps real. També és un punt de trobada que permet impulsar els negocis i crear noves col·laboracions, compartir idees i exposar projectes i iniciatives.
Aquest any, el programa del SCEWC Barcelona es basava en cinc pilars: Transformació digital, Medi ambient urbà, Mobilitat, Governança i finances, i Ciutats inclusives i compartides. Entre els participants, s’hi compten experts com Rufus Pollock, economista i fundador d’Open Knowledge International; Víctor Pineda, especialista en desenvolupament social i defensor dels drets de les persones amb discapacitat; i l’empresari social, banquer i economista de Bangla Desh, Muhammad Yunus, Premi Nobel de la Pau el 2006.
Pel que fa als guardons, aquest any ha estat la ciutat de Singapur la reconeguda amb el guardó Smart City 2018 pel seu projecte Smart Nation. L’objectiu d’aquest projecte és transformar la ciutat en un referent de solucions urbanes intel·ligents a través de solucions com ara algoritmes dinàmics que programen les rutes de la xarxa d’autobusos públics, o portals que connecten pares i mestres. També inclou sistemes predictius de fuites d’aigua en les canonades, entre altres.
Els patinets elèctrics, protagonistes el primer dia del SCEWC Barcelona
Un fet significatiu és que el dia de la inauguració d’aquest esdeveniment dedicat a les ciutats intel·ligents, els patinets elèctrics van ser els protagonistes. L’ús creixent d’aquests vehicles ha propiciat que es fessin un lloc en la primera jornada, captant l’atenció de molts dels assistents. Seat va habilitar un espai perquè els visitants poguessin provar el seu primer patinet elèctric, l’eXS powered by Segway, que es llançarà al mercat al desembre d’aquest any. El seu preu serà de 599 euros i assolirà una velocitat limitada de 25 km/h.
La comitiva encarregada de la inauguració de la trobada a Barcelona, formada pel president de la Generalitat, Quim Torra; el president del Parlament, Roger Torrent; i les alcaldesses de Barcelona i l’Hospitalet, Ada Colau i Núria Marín, respectivament, també es van interessar especialment pels patinets elèctrics.
És motiu de debat creixent les normes que regiran la circulació dels patinets, ja que se’ls relaciona amb la mobilitat del futur. La part positiva de l’ús d’aquests vehicles és la reducció de partícules contaminants i la descongestió del trànsit. Però, per altra banda, cal idear i complir un pla que faci compatible l’ús d’aquests vehicles amb vianants, bicicletes, motos i cotxes. Actualment, a Barcelona, els patinets poden circular pels carrils bici i per les vies on la velocitat màxima no superi els 30 km/h.
En resum, la vuitena edició del SCEWC Barcelona ha establert un nou rècord tal com s’esperava. Per això va ocupar per primera vegada dos pavellons de 49.000 metres quadrats, tot un èxit que augura la progressió de les ciutats intel·ligents.