Les claus del conflicte Huawei

  • Categoria de l'entrada:Novetats

La marca xinesa Huawei, que va emergir com una discreta empresa proveïdora d’interruptors telefònics barats als anys 80, s’ha convertit en la companyia de consum més potent del seu país. Els seus mòbils intel·ligents competeixen en popularitat amb el mateix iPhone d’Apple, al qual superen, i ja venen fins i tot més que Samsung.

Les característiques sovint aclamades dels seus telèfons i els seus preus relativament baixos han convertit Huawei en el fabricant número 2 de telèfons intel·ligents a escala mundial. La marca també està molt ben posicionada en la venda d’electrodomèstics en línia.

Aquest lideratge li havia fet marcar-se un objectiu per al 2020: ser la marca més gran de telèfons mundial precursora de les xarxes sense fils 5G. Però tal entusiasme es va veure frenat aviat pels Estats Units quan Donald Trump va prohibir al seu país l’exportació i venda de components i programari a Huawei sense una llicència prèvia.

Amb aquesta maniobra es va inaugurar la guerra amb els Estats Units pel futur tecnològic i el comerç, i Huawei és la primera víctima del conflicte.

Aquest veto imposat per Trump ha provocat que Google bloquegi els nous dispositius de Huawei de la llicència del seu sistema Android, serveis populars i aplicacions.

Però, lluny d’arronsar-se per les dificultats, la marca xinesa d’electrodomèstics les interpreta com un nou repte, o almenys això és el que vol transmetre als seus clients. Per fer-ho es basa en la seva pròpia història, exemple de lluita i fortalesa que va arribar a convertir l’empresa en un referent.

 

huawei

L’error de Huawei que els EUA no perdonen

Fa algun temps que el punt de mira dels Estats Units està posat sobre la tecnologia 5G, liderada fins ara per Huawei. Però per als serveis futurs dels EUA és imprescindible ocupar una posició dominant en aquesta tecnologia, motiu pel qual fa més d’un any que va entrar en conflicte amb la companyia xinesa.

No obstant això, Huawei sap que necessita aliar-se amb els Estats Units per conservar la seva línia ascendent. Després del xoc inevitable, Huawei pretén aparcar els seus ideals més individualistes per contribuir al bé comú, i per fer-ho necessita els Estats Units com a amic.

El que és innegable és la visió de futur que sempre ha demostrat tenir la marca xinesa des dels seus inicis. A la dècada dels 90 no va passar desapercebut a Huawei el potencial del telèfon mòbil quan milions de xinesos van emigrar a les ciutats a la recerca de feina. Anys més tard es va pujar al tren dels telèfons intel·ligents i va començar a fabricar per a operadors europeus.

Durant els tres primers mesos del 2018, Huawei va aconseguir destronar Apple amb 59 milions de vendes versus els 40 milions de la marca de la poma més famosa. Samsung va continuar liderant el rànquing amb una venda de 72 milions de telèfons, però Huawei no es podia queixar en absolut. Ara, però, amb la prohibició del govern dels Estats Units, la marca xinesa es juga el seu lideratge.

 

 

 

És possible resistir sense Google?

Els telèfons Huawei no es lliuren d’utilitzar el sistema Android del totpoderós Google, que permet accedir a aplicacions i altres serveis fora de la Xina. Ens referim a serveis com YouTube, Gmail i Google Maps, que figuren entre els favorits dels usuaris.

De moment, les dràstiques mesures dels Estats Units permeten conservar les xarxes que ja disposen i oferir servei als mòbils actuals, però continuen vetant la compra de productes nord-americans per a les seves noves creacions. El programari clau de Google i l’aplicació de Google Play no formaran part dels nous telèfons de Huawei.

Per compensar la restricció, si fos possible, la companyia xinesa ha començat a oferir la seva pròpia botiga d’aplicacions als mòbils. La majoria d’usuaris de la botiga són a la Xina, lloc on Google està bloquejat. Però la tendència de la majoria d’usuaris és recórrer a Google Play. Això ja ho van tenir ocasió de comprovar Samsung, Microsoft i Nokia, que no han aconseguit convèncer amb les seves aplicacions per a botigues.

Prescindir de Google Play serà molt difícil per a Huawei, i si la prohibició es manté els efectes negatius seran patents en els propers llançaments de la companyia xinesa. Hi ha milers d’usuaris que utilitzen aplicacions de Google per a serveis de primera necessitat, i no poder comptar amb elles pot comportar conseqüències desastroses per a Huawei.

Paral·lelament, i precisament per evitar el mateix boicot nord-americà en la seva construcció d’equips de xarxes 5G, Huawei fa temps que es cobreix les espatlles acumulant inventaris i diversificant cadenes de subministrament. Són desenes de contractes comercials de 5G els que la marca porta signats i continua liderant la fabricació d’equips de telecomunicacions al món. Però serà difícil poder complir amb els contractes 5G que ha signat si es queda sense peces que els EUA, de moment, no vol vendre-li.

Tot i això, independentment que l’administració de Trump retiri el veto o el mantingui, la tecnologia 5G de Huawei no es veurà afectada. De fet, la marca xinesa ja ha anunciat que s’està aplicant al màxim per perfeccionar-la. Ara el seu pròxim repte és desenvolupar una tecnologia que en poc temps sigui inabastable per a la resta. I mentrestant, que la guerra comercial continuï: Huawei no descansa.

huawei

 

Font de les imatges: Huawei.com